De eisen hebben betrekking op kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes van de kandidaat.

Het examen bestaat uit het verzorgen van een wijnles op niveau 2 of 3

De Register Wijndocent:

  1. Formuleert heldere leerdoelen;
  2. Brengt structuur aan in de les (kop, romp, staart) en voldoende balans en afwisseling tussen de diverse onderdelen (theorie, proeven, opdrachten);
  3. Sluit aan bij het kennisniveau en interesseniveau van de doelgroep;
  4. Bezit de volgende attitudes:
  • Enthousiasme (overtuigingskracht, beïnvloedingsvermogen);
  • Betrokkenheid (empathie / omgaan met weerstand);
  • Analytisch vermogen (doelgerichtheid);
  • Improvisatievermogen / speelsheid, creativiteit.
  1. Kan de volgende didactische werkvormen gebruiken: presenteren, interactief doceren, analyseren, coachen, instrueren, discussiëren, opdrachten uitdelen, demonstreren, feedback geven, evalueren. (Didactische werkvormen zijn manieren van de docent om samen met de cursisten een vooraf beoogd leerdoel te bereiken);
  2. Kan de volgende (audio) visuele hulpmiddelen gebruiken zoals beamer, film / video, landkaarten, flip-over;
  3. Kan uit bestaand cursusmateriaal, wijnboeken en overige verkregen informatie relevante gegevens verzamelen m.b.t. te geven wijncursussen (op niveau 2 of 3);
  4. Weet representatieve wijnen te selecteren voor te geven wijncursussen en serveert deze op de juiste temperatuur;
  5. Is organisatorisch in staat op adequate wijze een wijncursus in te richten (te denken valt aan administratieve en financiële zaken, inschrijvingen, tijdig versturen van informatie en syllabi, etc.).