De eisen hebben betrekking op kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes van de kandidaat.
Het examen bestaat uit het verzorgen van een wijnles op niveau 2 of 3
De Register Wijndocent:
- Formuleert heldere leerdoelen;
- Brengt structuur aan in de les (kop, romp, staart) en voldoende balans en afwisseling tussen de diverse onderdelen (theorie, proeven, opdrachten);
- Sluit aan bij het kennisniveau en interesseniveau van de doelgroep;
- Bezit de volgende attitudes:
- Enthousiasme (overtuigingskracht, beïnvloedingsvermogen);
- Betrokkenheid (empathie / omgaan met weerstand);
- Analytisch vermogen (doelgerichtheid);
- Improvisatievermogen / speelsheid, creativiteit.
- Kan de volgende didactische werkvormen gebruiken: presenteren, interactief doceren, analyseren, coachen, instrueren, discussiëren, opdrachten uitdelen, demonstreren, feedback geven, evalueren. (Didactische werkvormen zijn manieren van de docent om samen met de cursisten een vooraf beoogd leerdoel te bereiken);
- Kan de volgende (audio) visuele hulpmiddelen gebruiken zoals beamer, film / video, landkaarten, flip-over;
- Kan uit bestaand cursusmateriaal, wijnboeken en overige verkregen informatie relevante gegevens verzamelen m.b.t. te geven wijncursussen (op niveau 2 of 3);
- Weet representatieve wijnen te selecteren voor te geven wijncursussen en serveert deze op de juiste temperatuur;
- Is organisatorisch in staat op adequate wijze een wijncursus in te richten (te denken valt aan administratieve en financiële zaken, inschrijvingen, tijdig versturen van informatie en syllabi, etc.).